Inlägget skrivet: 2009-01-06 @ 19:56:07

Nerresan

Som jag skrev innan nyår så vart jag nerbjuden till min vän Andreas i Waiblingen över nyår.

Det är inte helt enkelt att ta sig till Stuttgart som Waiblingen ligger strax utanför. Det går inga direktflyg från Göteborg dit tyvärr. Fick vackert byta i Frankfurt. För att göra det ännu roligare så är de inte synkade för fem öre. Utan jag fick på nerresan vänta i 4 timmar på anknytningen från Frankfurt till Stuttgart.

Ni som varit på Frankfurts flygplats vet att den är rätt stor. Jag skojar inte om jag säger att jag fick gå i 10 minuter för att ta mig från den ena gaten till den andra jag skulle åka ifrån.

Vad gör man sen när man väl hittat sin gate? Jag hade varit sådär skönt övermogen och köpt mig en korsordstidning. Därav mitt fantastiska ordförråd! ;)
Räknade hur många jag löst nu när jag kom hem. Tidningen innehöll 30 korsord jag hade gjort 28! Rätt stabilt ändå!

VÄl framme i Stuttgart så skulle jag ta pendeln till Andreas jobb då han fortfarande jobbade. Funkar precis som våra pendeltåg här. Inga problem alls. Däremot fick jag lite hicka när jag startade min mobil och menyn var borta följt av nått skönt felmeddelande!?
Jag kunde alltså inte komma åt mina sms eller skicka några... Telefonboken kunde inte jag heller komma åt. Det enda som fungerade var planet 3 och msn typ.

Så där står man i ett främmande land och har en mer eller mindre obrukbar telefon och måste kontakta Andreas så han vet när jag kommer fram. Som tur var hade andreas ringt mig tidigare under dagen så det fanns ett nummer kvar bland senast mottagna samtal... Det blev min räddning! Jag menar hur många kan sina vänner mobilnummer utantill numera?

Pendeltåget tog nära timmen dit jag skulle. Under resan åkte jag tvärs genom Stuttgarts centrum eller stadtmitte som de kallar det. Rätt mycket folk som strömmar fram och tillbaka där. Det slog mig dock att det det är inte många människor i Tyskland som har nån som helst modekoll. Jag är väl ingen modeguru av högsta rang själv kanske men lite koll har man och i min uppfattning saknar tyskar fullständigt känsla för mode! :)

Väl framme så möts jag av mannen myten legenden Andreas vid perrongen. Stiligt klädd i kavaj och scarf. Ni som känner Andreas från Sverigeeran vet att man oftast såg honom i en knallblå miniracing t-shirt modell XL och skönt sletna jeans. Uppgraderingen till Man 2.0 tycks ha gått mycket bra! :)
Att man själv då inte sovit något de senaste 18 timmarna och flugit och härjat en massa gjorde ju inte kontrasten sämre precis!

Goda vänner som vi är läste han mina tankar och försåg mig inom 5 minuter med en Redbull Cola. Japp. Ni hörde rätt. Nått galet påfund de har i tyskland. Coca cola spetsat med redbull. Ganska frän upplevelse måste jag säga och ögonlocken skickade den minsann upp i skyn iaf fram till kvällskvisten!

Andra stoppet blev Andreas arbetsplats. Han hade lite saker att göra klart innan vi kunde rulla hem så jag fick en smärre tour över LRP electronics. Fick hälsat på några av hans kollegor som var på väg hem också. Det var då jag insåg att mina tyskakunskaper från skolan troligtvis inte riktigt skulle hjälpa mig i den utsträckningen jag önskat!
Att de sedan tydligen pratar något de kallar för "schwäbisch" där i Stuttgartområdet gjorde inte saken lättare. Tänk er en mix av skånska och danska fast med tyska ord som de även serverar i kulsprutefart!

Säkraste kortet i det läget var att dra det stabila skämtet. "Hallo ich bin Anders" Vilket fascinerande nog betyder "Hej jag är annorlunda" på tyska! Då var man i hamn direkt!

Nu börjar detta inlägget bli lite väl långt så det är dags att runda av. Tyvärr har jag inte tagit några bra bilder att illustrera med då min telefon som sagt inte fungerade som den skulle. Nästa inlägg kommer handla lite mer om själva vistelsen i tyskland tror jag... until then.... auf wiederssehen...



Kommentarer
Postad av: Wysteriia

Haha ska lägga "Hallo ich bin Anders" på minnet ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback