Inlägget skrivet: 2009-07-30 @ 20:31:12

Fotolocations

Jag fick en fråga här i bloggen häromdagen som rörde mina fotolocations. Eller snarare vad jag letar efter i en location. Vad som gör att jag vill plåta där antar jag är själva grundtanken och tänkte därför se om jag kanske kan knäpa ihop ett litet inlägg om just detta.

Med tanke på att jag nästan uteslutande plåtar utomhus så är jag också väldigt beroende av mina locations. I synnerhet då man vill plåta helfigursbilder. Det är ofta en ganska tuff uppgift att leta rätt på nya tilltalande platser att plåta på. Det är mycket som skall fungera. Färger, ljus, harmoni med mera med mera... Om det är på privatmark behöver man tillåtelse förstås. Är det på allmän plats är det en fördel att se till så man inte är ivägen eller behöver oroa sig för oväntat besök av olika slag.

När jag var ute häromveckan och scoutade efter nya platser att plåta på så började jag själv fundera på vad det är exakt som tilltalar mig. Något som jag faktiskt inte riktigt hittade ett självklart svar på. Det är något man bara känner när man hittar det. Det har hänt mig vid mer än ett tillfälle att jag nästan kört av vägen på nån av mina otaliga resor runt om i landet för jag sett ett magiskt ställe att plåta på. Det kan vara en kvällsupplyst äng, ett stort träd mitt ute på en åker eller en spegelblank sjö.
Eller varför inte nån fascinerande arkitektur? Ja som ni ser det enda som stoppar en är våran fantasi.

Ofta när jag hittar en plats ser jag vilken typ av bilder jag vill ta där med en gång. Vad känslan skall vara. VIlket ljus jag vill ha, färger etc... Framförallt vilken typ av efterbenhalding som kan tänkas bli aktuell.
Dessutom ser jag ofta vilken modell jag vill ha där med... Iaf vilken kategori och vilka drag han/hon ska ha i grova drag...

Sist jag var ute letade jag efter specifika platser vilket nästan är det svåraste. Något som skall passa till en redan klar modell och idé. Denna gången hade jag turen med mig och hittade precis det jag letade efter och faktiskt lite mer därtill.

Denna gången hade jag med mig min kamera ut för att kunna visa up de platser jag hittat för mina modeller och andra medverkande. Eftersom det är så svårt att förklara vad jag tycker gör en bra fotolocation så tänkte jag dela med mig utav några bilder jag tog från den dagen. Så ska jag försöka sätta ord till vad jag gillar med precis den platsen!



Som jag skrev i ett tidigare inlägg för en tid sedan så är jag konstigt fascinerad av häftiga och udda träd. Jag har tagit flera i mitt tycke häftiga bilder med träd i bilden. Just detta trädet gillade jag för det har en cool Y-form. Perfekt för att sätta en modell i. Luta framåt eller bakåt, gränsla, stå ja det finns många möjligheter. Barken är cool också. Trädet har karaktär. Dessutom strålar det in ljus från ovan vilket kan bidra med en häftig effekt!
Att bilden ser lite knasig ut i kanterna är för att jag fick ta bilden med min mobiltelefon då batteriet i kameran tog slut!



Något jag ofta uppskattar är symmetri! Något som denna charmiga stentrappa har i överflöd! Den känns gammal och rå och kan mycket väl passa till en rad olika typer av bilder. Romantik med lite motljus. Coolare bilder med hårdare blixtljus... Ja som sagt en rad olika teman.



Som jag nämnde till bilden ovan så är symmetri en intressant detalj att jobba med i bilder. Här finns många linjer att leka med. Olika färger och en mängd detaljer att nyttja. Träden är välskötta och kan ge riktigt upphöjande effekter till bilder. Jag har själv en fotoidé för denna platset så jag tänker inte avslöja vad jag allra helst skulle göra här riktigt ännu! :)


Den här sköna pjäsen fångade min uppmärksamhet under en plåtning ute i Lerumstrakten i utkanten av Göteborg. En riktigt udda och cool plats. Du kan välja din bakgrund för olika effekter. Du har en trappa att nyttja och vatten runt i kring. Allt ifrån superheroaction till latexfashion hade passat här.


Den här platsen är vansinnigt häftig. Jag har använt en precis likadan plats till en annan plåtning för längesen. Då med ett skräcktema a la the ring. Mycket effektfullt ställe att ljussätta på. Tunneln ger en intressant djupkänsla och mystiken är på högsta nivå med motljuset ifrån bakgrunden. Jag ser en modell som är skicklig på att posa gå loss ordentligt här inne. Varför inte lite superhjältetema här med? Nått alternativt kanske? Eller varför inte stenhård high fashion?

Nu har ni fått se några utav mina senaste fynd vad gäller locations. Hoppas att mina förklaringar kanske gett en liten inblick i hur jag resonerar kring intressanta platser att plåta på!

Avslutningsvis vill jag passa på att fråga alla ni som läser bloggen där ute att tipsa om era fräcka platser att plåta på. Alltid kul att se andras smultronställen och eller kanske utöka ens egna register en smula!
Så tipsa på!!



Kommentarer
Postad av: SebbeSula

Jisses så häftiga locations :)

Har du vägarna förbi Sala kan jag säkert visa några ställen. Får ge mig ut på en tur och fota lite sköna ställen imorrn. Bra att ha ett litet arkiv så man inte fastnar på samma ställe.

Postad av: StefanP

Tack för mycket intressant läsning! Jag inser att en stor del av det slutgiltiga resultat i en bild hänger på att hitta rätt plats invänta rätt ljus etc.



Själv går jag mycket på måfå när jag är ute och fotar, lite beroende på vad jag är ute efter förstås. Har inte provat på modellfoto men är sugen på att testa. Tycker att få saker på bild är lika intressant som människor.

2009-08-03 @ 21:10:06
URL: http://stephot.blogspot.com
Postad av: Isabella

Superlocations du har hittat! Blir sugen på att fota nu :)



Har du haft en skön sommar (än så länge)?



Kram, Isabella.

2009-08-11 @ 12:46:06
URL: http://annuendag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback