Inlägget skrivet: 2008-10-26 @ 02:19:15

Filosoferar


Fråga mig inte vad jag gör uppe nu. För det har jag inget bra svar på själv. Att vända på dygnet är något jag kommit att bli lite av en expert på under senare år.

Faktum är att det regnar i Gbg nu inatt. Inte uppifrån och ner som i vanliga fall utan från höger till vänster ena stunden för att sen vända och regna från vänster till höger... Eller som en gammal fotbollsledare en gång skrek åt oss på ett fotbollsläger. "Klockan är halv sju! ni har försovit er och missat frukosten och det regnar småspik ute!!"
Givetvis var det väl alltid så man vaknade på elitlägren och givetvis fanns glimten i ögat, men nog fan regnade det småspik nog!

Regnet gjorde att jag fastnade framför youtube och kollad epå alla möjliga sorters klipp. Allt ifrån tester av mina favoritbilar, till hurmorsketcher och gamla idolklipp. Ja ibland finns det ingen hejd på vad man kan tänkas hitta på youtube. Det är vansinnigt fascinerande.

Jag kan t.ex. berätta för er att numera vet jag att Peter Settman är en riktig hejjare på att immitera en stavmixer, att Aston Martin DBS väger 200 pounds mindre än dess föregångare DB9 och att sverige alltid verkar få se alla fräcka mobiler sist i kön. Även kan jag konstatera att den gamle idolkaptenen Daniel Karlsson, (vars nya låt jag visade i ett tidigare inlägg), var helt ruggigt grym i förra årets upplaga av det nu så högaktuella programmet. Shit va den karln kunde underhålla en publik. Han kunde svara för sig när den där Jihde styltade fram på sportmanér med mikrofonen och sina tillsynes banala frågor...

I år tycker jag faktiskt inte vi har någon sådan entertainer. Om än duktiga sångare och troliga framtida artister.
Jag satt faktiskt om jämförde lite klipp från förra årets upplaga och det vi ser nu varje fredag oxh då märker jag att det är två av årets artister jag kommit att favorisera en smula. Kevin och Alice är riktigt riktigt duktiga. Inte som kaptenen Karlsson kanske men de står inte heller att jämföra dem på så vis. De är bra på så olika saker.

När jag väl bestämde mig för att stänga ner datorn och satsa på att komma i säng så slog det mig hur mycket jag egentligen tycker om när det regnar. Ja nu låter det väl kanske fullständigt vansinnigt i mångas öron men jag måste erkänna att jag tycker det är rogivande och avslappnande att bara sitta eller ligga och lyssna på ett riktigt ösregn.

Jag minns att när jag var yngre så brukade jag sätta mig ute på ett räcke precis utanför vår ytterdörr till huset och bara lyssna och titta när det regnade. Det låter blött tänker väl ett geni med en gång men tacksamt nog befann sig det här räcket såpass under taknocken att man klarade sig torrskodd från de flesta oväder.
Tänk er ett riktigt sommarregn. Det är varmt i luften. och alldeles tyst och lugnt eftersom alla håller sig inne under sommarregnen. Luften är rik på syre och många dofter träder tydligare fram. Man inser hur viktigt regn och vatten är. Även hur försvarslösa vi är då vi inte kan göra något som helst åt vädrets makter.

Jag kan än idag erinnra mig den känslan som jag kunde komma till då. Den totala avslappningen. Sträcka ut handen och få några droppar i den öppna handflatan och bara låta tankarna fara iväg på egen hand.
Det är sådana stunder man kan sakna idag.
Mina dagar är inte fyllda till max på långa vägar utan stundtals är de ganska händelsefattiga, men trots det kan jag känna nån form av inre stress. Vad gör jag med mitt liv? Vad gör andra? Vem är jag och vad vill jag egentligen...?


Nu sitter jag här. I regnet. Filosoferar och minns och känner lite av det där pirret det gav i magen för så längesen och för en kort stund så släpper jag mina bekymmer och bara... är...

Jag får tyvärr inte heller denna gången svar på mina ännu obesvarade frågor och snart slutar det regna, men vad gör väl det? Livet går vidare och tro mig... Det kommer fler frågor, fler chanser, fler regn... och tur är väl det...

Godnatt!
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback