Inlägget skrivet: 2008-10-25 @ 23:18:29

Ny bärbar dator

Min gamla trotjänare till släpbar dator har i dagarna hastigt och mycket olustigt fått en ganska allvarlig stroke och kommer troligen inte vakna upp ur sin koma igen. Ni som sett och framför allt hört den tyckte kanske att det var lika bra och jag klandrar er inte, men faktum är att jag verkligen behöver en då jag ofta är ute och flänger i mitt fotande och då behöver jag kunna bära med mig en dator.
Med tanke på min tämligen ansträngda ekonomi som egentligen inte tillåter minsta utgifter alls så är det ju inte helt lätt att leta efter en ersättare.

Därför tänkte jag kolla om det är någon här ute i bloggvärlden som kanske har några bra tips på dunderpriser på fantastiska bärbara datorer?

Kraven har jag funderat en del kring och kommit fram till att det vore ju trevligt om den var bättre än min förra, men efter att ha ögnat igenom diverse reklamblad så slår det mig att vilken j*vla maskin jag än väljer så klarar den nog det kravet! Ja som sånär på skärmstorleken som trots allt var ganska tilltagen på mitt gamla reaplan till dator.

Så 17" hade varit trevligt. En vettig batteritid likaså, (vad nu det kan tänkas röra sig om?). Mot slutet så hade jag nog 35 sekunders batteritid tror jag. Mycket imponerande må jag säga. Framförallt är ju datorn vansinnigt mobil när man inte får röra sig längre bort än 35 sekunder ifrån ett eluttag!
Sen har man väl inte missat mångas klagomål över Windows Vista. Visst är det snyggt men fan till att vara krångligt. Så överväger att slänga in win xp på maskinen istället så ett krav att ha mer ram minne än 2 Gb är inte akut i nuläget. Bara man kan uppgradera i framtiden så!
Sen va det detta med budget då ja... Ni får max 10000 att röra er med. Helst betydligt mindre. Då kanske det räcker till lite fiskrens när kompisarna tuggar i sig sushi nån gång med...

Jag vill inte ha en slätstruken pjäs för 3333:- från mediamarkt med nått noname märke som smulas sönder efter tre veckors användande, nej lite kvalitet får det allt vara om man skall pilla med lite bilder samt styra hemsidor åt folk!
Sony Vaio har jag tittat lite på. Någon som har en eller kanske har något spännande att berätta om dem?

Macbook hade varit riktigt trevligt, men vill man ha en i de lite större formaten så kostar den ju verkligen skjortan tyvärr.

Så om jag skall försöka vara lite seriös för en stund så vore jag ytterst tacksam om det finns någon vänlig skäl där ute som kan tänka sig att lotsa mig runt i denna djungel av bärbara datorer och hjälpa mig hitta en värdig ersättare till min trotjänare.

Tack och bock!
 



Kommentarer
Postad av: Anonym

Du vet redan min åsikt och skall du få ut något vettigt med livet så ser du till med att byta till Mac! En befrielse, en egen religion!

2008-10-26 @ 00:30:53
Postad av: Eva-Stina

hej!

tänkte att jag trots min okunskap inom datorernas obegripliga värld skulle tipsa om den datortyp jag själv äger, nämligen dell. Den jag har gick på 7500 för 1 ½ år sen så jag misstänker att den sjunkit något i pris dessutom. Hur som helst så gör de kvalitetsdatorer och jag kan absolut rekommendera den. En klasskompis har liknande modell som jag fast ca 5 år äldre, som fortfarande fungerar bra. Ja, du hör ju. Vad väntar du på? :)

2008-10-26 @ 01:50:10
Postad av: Holm

Vad sägs om en Clevo D47EW ? Ja just det det.. det var ju en sådan du hade trots min avrådan...

Släng hit din burk så kollar jag på den.

MVH

Din notebook tekniker...

2008-10-27 @ 13:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback